søndag 10. februar 2013

rette linjer!




Her kommer en liten oppskrift på hvordan du lett kan få en helt rett strek
 når du for eksempel maler en krakk i 2 farger, slik som jeg har gjort her:

 
Steg 1// 
Mal en av fargene du skal bruke på hele området som skal males.
Som regel er det lurest å male med den lyseste fargen først 
(jeg har ikke gjort akkurat det i dette tilfellet, fordi jeg var så gira på å prøve ut denne fargen!)
Mål opp og tegn en tynn blyantstrek der grensen skal gå. Tape så kant i kant med streken.


 
Steg 2// 
Viktig! Forsegl tapen med den malingen som alledere er brukt på flaten.
 Dette er for å hindre at den andre fargen lurer seg under tapen, og dermed lage en ujevn strek.
 
 
Steg 3//
 Når malingen har tørket, maler du første strøk med farge nr 2


 
Steg 4//
Tørketiden er avgjørende for et godt resultat. Sett av god tid på et maleprosjekt, gjerne et par dager.
   

 
Steg 5//
Slip lett over med en slipepute. Denne er ekstra myk og skånsom.
Vask godt bort støvet, men ikke bruk såpe, såperester på overflaten kan lage et 
dårlig underlag for siste strøk, og skape skjolder.


 
Steg 6//
Siste strøk males.
Vent gjerne et par ekstra timer etter anbefalt overmalbartid før du tar av tapen.



Steg 7//
Vær forsiktig når du tar av tapen så du ikke river med deg maling.

Voilà! Rett strek it is!


10 kommentarer:

  1. Kul krakk og bra tips. Også lurt å bruke denne metoden i hjørner når man maler en fondvegg.

    God ny uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Når man maler en fondvegg, er jo nesten denne måten uunnværlig ;)
      Fin fin uke til deg!

      Slett
  2. Så utrulig kult tips og krakken blei kjempestilige!
    Ønsker deg ei fin ny veke!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :-)
      Fin uke ønskes fra meg til deg!

      Slett
  3. Så fin farge! Og tips!
    Jeg synes alltid det kommer litt maling under tapen og dermed blir ikke mine streker alltid så rette og fine som dine....
    Ha ei flott uke!
    Siri

    SvarSlett
  4. Kult. Smart det der meg å forsegle tapen. Takk for tipset. D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig!! En veldig nyttig ting å ta med seg :)

      Slett

Jeg blir superglad for din kommentar!
Tusen takk :o)